Skjønn om kjønn

By Espen Tennebekk

Skjønn om kjønn er et synlighetsprosjekt og utforsking av kjønnsdiversitet i interaktive media. Androgynitet som kjønnsuttrykk er et stadig voksende fenomen, spesielt blant yngre i samfunnet knyttet opp mot økt synlighet rundt ikke-binære kjønnsidentiteter og uttrykk. En androgyn fremtredelse kan oppdattes som et opprør mot samfunnets persepsjon av kjønn. Individer med en kjønnsidentitet eller et uttrykk som står i kontrast til det heteronormative samfunnet vi lever i, møter fremdeles tilfeller av diskriminering og hets. Med dette i tankene ville jeg se inn på hvilken effekt androgynitet har i interaktive media.

Performativitetsteorien er den mest bærekraftige ideologien for å forklare ikkebinære kjønnsidentiteter og androgyne uttrykk, ved at man lærer den kulturelle persepsjonen av kjønn slik at man kan bryte den. Ideen om kjønn som performativt er kjerneverdien i filosof Judith Butlers arbeid; «To say that gender is performative is a little different because for something to be performative means that it produces a series of effects. We act and walk and speak and talk in ways that consolidate an impression of being a man or being a woman.» (Butler, 2011) Butlers ideologi setter fokus på etiske problemer vi har i forhold til kjønn i samfunnet selv den dag i dag. Performativitet omfavner i hovedsak det sosiale aspektet av identitet. Hvordan mennesker ser ut forteller derimot ikke hele historien, som er et punkt hvor denne teorien ikke holder så godt. Når en spillkarakter utvikles er det ideelt om mottaker kan relatere seg selv til karakteren, da dette skaper troverdighet i designet.

Utprøving av ansiktstrekk og frisyrer på samme grunnform.

Det var viktig for meg at elementer både maskuline og feminine skulle eksistere harmonisk i et design, gjennom fysiske attributter og kroppspråk. Designet jeg valgte å gå videre med i dette prosjektet er løst inspirert av stilarten til Belgiske tegneserieskaper Hergé sin karakter Tintin, samt klesstilen tilhørende Barokk epoken. Barokkens mote var ekstravagant og dramatisk, hvor selv de da maskuline plaggene sees heller i feminin mote i vår tidsalder. I konklusjon av effekten androgynitet har i dette media, oppstår muligheten for å bygge en bro mellom spillere av ulik identitet. En androgyn skikkelse åpner for at flere kan projisere seg selv på karakteren, samtidig som at kjønnsnøytrale pronomen styrker de lave tallene av ikke-binær representasjon i industrien. Det er utallige måter å uttrykke seg ikke-binært eller androgynt, og designet jeg har landet på er ikke det ultimate svaret. Intensjonen om å skape dialog rundt valgene utviklere tar innenfor spillkultur ved å gå fram med andre alternativer.

Hvordan karakterens ansikt ville beveget seg, ulike vinkler, og alternative fargepaletter.
Startingområde for spillkonseptet.
ALT

Espen Tennebekk

Illustratør, 3D modellerer/animatør, og designer med hjertesak i å fremme LHBTI tema og interseksjonalitet.

Email: Espen.kv@hotmail.com